Nöje
Foto av författare

Vem uppfann bh – pionjärerna bakom plagget

Behån uppfanns inte av en enskild person utan utvecklades av flera pionjärer under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Herminie Cadolle skapade en tidig version 1889, Mary Phelps Jacobs tog det första patentet 1914, medan Ida Rosenthal revolutionerade designen 1922 med olika kupstorlekar.

Dessa kvinnor bidrog alla till utvecklingen av det plagg miljontals kvinnor använder dagligen.

Herminie Cadolle och den första moderna behån

Herminie Cadolle, en fransk innovatör, anses vara en av de första som skapade en tidig version av behån. År 1889 designade hon en tvådelad korsett som hon kallade ”Bien-être” (välbefinnande). Denna uppfinning presenterades på världsutställningen i Paris 1900 och väckte stor uppmärksamhet. Det revolutionerande med Cadolles design var att den övre delen kunde bäras separat från den nedre, vilket gav kvinnor större rörelsefrihet.

Från 1905 började Cadolle sälja den övre delen av sin tvådelade korsett som ett separat plagg. Detta anses vara den första kommersiellt tillgängliga behån och lade grunden för den moderna behåns utveckling. Cadolles företag existerar fortfarande idag och drivs av hennes ättlingar som fortsätter att tillverka exklusiva underkläder.

Mary Phelps Jacobs och det första patentet

Mary Phelps Jacobs, även känd under sitt författarnamn Caresse Crosby, var den första personen som fick patent på en behå i USA. År 1914 skulle hon delta i en bal och märkte att hennes korsett syntes under den tunna klänningen. I ett kreativt ögonblick skapade hon en improviserad behå av två silkesnäsdukar och ett rosa band.

Jacobs uppfinning blev snabbt populär bland hennes vänner, vilket ledde till att hon ansökte om patent för sin ”bröststödjare utan rygg”. Efter att ha fått patentet startade hon företaget Fashion Form Brassière Company, men sålde senare patentet till Warner Brothers Corset Company för 1 500 dollar. Detta företag skulle senare tjäna miljontals dollar på uppfinningen.

Ida Rosenthal och kupstorlekarnas revolution

Den moderna behån med olika kupstorlekar uppfanns av Ida Rosenthal, en rysk-amerikansk entreprenör, år 1922. Tillsammans med sin make William grundade hon företaget Maidenform, som revolutionerade behåindustrin genom att introducera standardiserade kupstorlekar.

Rosenthals innovation var banbrytande eftersom den erkände att kvinnors bröst kommer i olika storlekar och former. Hennes system med kupstorlekar (A, B, C, D osv.) används fortfarande idag över hela världen. Maidenform blev ett av de ledande företagen inom underklädesbranschen och hjälpte till att etablera behån som ett vardagsplagg för kvinnor i alla åldrar.

Sportbehåns uppkomst på 1970-talet

Sportbehån, ett specialplagg designat för att ge extra stöd under fysisk aktivitet, uppfanns 1970 av tre kvinnor: Hinda Miller, Lisa Lindahl och Polly Smith. Inspirationen kom när Lindahl klagade över obehaget att springa med vanlig behå. Smiths make skämtade då om att han kunde springa med en suspensoar över bröstet.

Detta skämt ledde till en revolutionerande idé. De tre kvinnorna sydde ihop två suspensoarer och skapade därmed den första sportbehån, som de kallade ”Jogbra”. Denna uppfinning förändrade kvinnors möjligheter att delta i sportaktiviteter med bättre stöd och komfort. Sportbehån har sedan dess utvecklats till ett sofistikerat plagg med avancerad teknik för att maximera stöd och minimera rörelse.

Behåns kulturella betydelse genom historien

Behån har genom historien varit mer än bara ett funktionellt plagg – den har speglat samhällets syn på kvinnokroppen och kvinnors frihet. När behån först introducerades sågs den som en befriare från den stela och begränsande korsetten. Den gav kvinnor större rörelsefrihet och var ett steg mot kroppslig autonomi.

Under 1960- och 1970-talet blev behån en symbol i feministiska diskussioner. Den berömda ”behåbränningen” vid Miss America-protesten 1968 (även om inga behåar faktiskt brändes) blev en kraftfull symbol för kvinnors frigörelse. På 1990-talet omgärdades behån av moraliska diskussioner när underklädesföretag började marknadsföra alltmer utmanande modeller. Idag fortsätter behån att utvecklas med fokus på komfort, inkludering och hållbarhet, vilket speglar vår tids värderingar.