Frågan om vem som uppfann säkerhetsbältet har inget enkelt svar eftersom utvecklingen skedde stegvis med bidrag från flera uppfinnare. Det första dokumenterade säkerhetsbältet i en bil fanns i en Baker-torped redan 1902.
De första patenten på säkerhetsbälten registrerades i Frankrike av Louis Renault och Gustave-Désiré Leveau år 1903. Trepunktsbältet som vi känner det idag tillskrivs ofta Nils Bohlin vid Volvo, som fick patent på sin design 1958, men även detta var en vidareutveckling av tidigare arbeten.
Säkerhetsbältets tidiga historia
De första säkerhetsbältena var enkla tvåpunktsbälten som spände fast passageraren över höfterna. Dessa gav ett visst skydd men var långt ifrån optimala vid kollisioner. Under 1950-talet började flera biltillverkare och säkerhetsexperter experimentera med olika bälteskonstruktioner för att förbättra skyddet för bilåkande.
I Sverige spelade statliga Vattenfall en betydande roll i utvecklingen. År 1956 började företaget montera tvåpunktsbälten i sina tjänstebilar efter att ha utvecklat ett system som kallades ”Säkerhetsbälte typ Vattenfall”. Detta arbete leddes av ingenjörerna Bengt Odelgard och Per-Olof Weman, vilket visar att säkerhetstänkandet fanns i Sverige redan innan Volvos genombrott.
Nils Bohlins bidrag till säkerhetsbältet
Nils Bohlin anställdes av Volvo 1958 som företagets första säkerhetsingenjör efter att tidigare ha arbetat med katapultstolar för flygplan hos Saab. Hans uppgift var att förbättra säkerheten i Volvos bilar, och han fokuserade snabbt på att utveckla ett effektivare säkerhetsbälte.
Bohlins innovation var en vidareutveckling av tidigare trepunktsbälten som hade patenterats av amerikanerna Roger W Griswold och Hugh De Haven 1951. Det som gjorde Bohlins design revolutionerande var dess enkelhet och effektivitet. Bältet löpte över både höft och bröstkorg och samlades i en gemensam låspunkt vid sidan av sätet, vilket gjorde det både enkelt att använda och mycket effektivt vid kollisioner.
Implementering och standardisering
Volvo var först med att införa trepunktsbältet som standardutrustning i sina bilar. Modellerna Amazon och PV544 utrustades med trepunktsbälten som standard från 1959, vilket var en milstolpe i trafiksäkerhetens historia. Volvo valde också att göra patentet fritt tillgängligt för andra biltillverkare, ett beslut som sannolikt har räddat hundratusentals liv.
I Sverige dröjde det till 1969 innan lagen krävde att alla bilar skulle ha säkerhetsbälten monterade i framsätet. År 1975 blev det obligatoriskt att använda bilbälte i framsätet, men det dröjde ända till 1986 innan bältestvång infördes för vuxna i baksätet och till 1988 för barn.
Säkerhetsbältets effektivitet
Trepunktsbältet har visat sig vara betydligt effektivare än det tidigare tvåpunktsbältet. Studier visar att trepunktsbältet reducerar skaderisken med cirka 50 procent, jämfört med endast 20 procent för tvåpunktsbältet. Detta beror på att trepunktsbältet fördelar kollisionskrafterna över starkare delar av kroppen och förhindrar att överkroppen slungas framåt.
Säkerhetsbältet anses vara en av de viktigaste säkerhetsinnovationerna i bilens historia. Trots att moderna bilar nu har många avancerade säkerhetssystem som krockkuddar och elektroniska stabilitetssystem, förblir säkerhetsbältet den mest grundläggande och effektiva skyddsanordningen. Det enkla faktum att spänna fast sig kan vara skillnaden mellan liv och död vid en kollision.